onsdag 25 juni 2014

DIY: vindspel/ljuslykta av gammal konservburk

Jag har drabbats av pysselmani! Så fort Ebbsen somnat på kvällarna så åker pysslet fram! Jag har sparat konservburkar som jag fyllt med vatten i frysen. Nu tömmer vi frysarna hemma så det var dags att ta tag i konservburkarna! Vattnet har jag hällt i för att lättare kunna spika i konservburkarna och göra mönster. Genom att där är is så får man ett motstånd när man bankar utan att plåten i burken viker sig. På några burkar gjorde jag "mönster" med hjärtan och stjärnor, men på de flesta gick jag bara bananas. Tycker det är lika fint vilket som. Jag passade även på att spika hål i botten på burken så man kunde hänga i "vindspel". Jag satte även ett hål i mitten på botten så man kunde hänga nån liten extra mittentjollahopps-grej. Gjorde också hål upptill så man kunde sätta hänge i burken. Iallafall, först gick jag då bananas i garaget med hammare och spik. Sen var det dags att gå bananas på pärlor och tråd. Jag har fått lite dille på vindspel och nu kunde jag ju göra egna! Jag har massor av pärlor i blandade färger och storleker. Valde ut det som jag kunde använda som plingare, allså som får vindspelet att plinga sådär harmoniskt.

Lite klurigt blev det sen, men jag satte först en stopp-pärla, sen trädde jag tråden genom ett av hålen och trädde därefter på pärlorna och allra sist hänget. Så pärlraden sitter liksom redan fast så man inte behövde krängla med att fästa en trädd tråd. Ja, du fattar säkert. Annars kanske du ska göra något annat, typ en streckgubbe? Pärla på. Gör hänge med metalltråd eller nåt annat kul och voila! När man tänder ljus i burken kommer det lysa så fint genom hålen! Och så plineliplong från vindspelet. Så jävla bra!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hejhejhallå! Skriv något kul/snällt. Så blir jag glad.