torsdag 2 januari 2014

Älska nyårslöfte!

Jag älskar nystarter. Som nyår är. Nya äventyr, oskrivna blad och upplevelser som ligger i pipelinen och bara väntar på att få vara en del av livet.

Nyår var toppen. Jag var ju lite ledsen och orolig för att det skulle kännas ensamt och ledsamt, men vi hade det så himla fint. Ebb var i sitt esse, sprang runt i stugan, pratade med sin mamma, sin pappa och sin hund. Hon visade att hon kan gå på tå, gå som en krabba och springa jättefort runtruntrunt och hojta waowaowao samtidigt. Hon vinkade och hojtade heeeejååååå när man gick in i ett annat rum och hjärta sväller över av kärlek till den lilla människan som är det finaste jag lyckats prestera.

Vi eldade i brasan och tittade på sjön. Tre papperslyktor skickade vi upp. I den vindstilla, klara natten seglade de upp, upp, upp tills de bara var en liten ljusprick uppe bland stjärnorna.

När klockan slog tolv och raketerna och fyrverkerierna från Munka Ljungby syntes och speglade sig i sjön så vaknade Ebba. Sömnvarma och gosiga satt vi på rätt sida om panoramafönstren och tittade på färgerna och raketerna. TITTA! TITTA! ropade Ebba så fort en färgsprakande raket lyste över sjön. Rozz skakade och var rädd och försökte krypa upp i knäet på oss. Då la Ebba sin lilla arm runt honom och höll försiktigt, som för att berätta att det inte var något farligt.

För fan, det är dagar, kvällar och nätter som nyårsafton 2013 som jag överväger att bli religiös. När allt känns så fint i hjärtat.

Nu till nyårslöfte! Jag älskar nyårslöfte. Inte något blablabla "jag ska försöka". Nä, hoppihelvete, här ska LOVAS! 

2014 ska jag INTE;
äta bröd
dricka läsk
äta sötsaker (allså igår åt jag såna där danska potatisar som man steker i socker och sirap, men det är ju fortfarande potatis....så de räknas inte).
vara så överanalyserande

Däremot ska jag:
* vara lite mer hakua matata och ta dagen mer som den kommer. Njuta av allt som dagen bjuder på (utom läsk, bröd och sötsaker då...). Carpe fucking diem.
* lägga mer tid på att må bra och mindre tid på att städa, grubbla och vara ilsken.
* fundera mer över hur jag kan leva miljövänligare. Jag har alltid brunnit för miljön och naturen men känner att jag tappat mycket av det under senaste åren. Resignerat, gett upp. Tänkt att skit samma. Men det är inte skit samma. Lite gör mycket skillnad. Så fram med Johanna som åkte till miljöriksdagen i årskurs nio. Och var med i fältbiologerna. Och brann och kämpade för miljön och som insåg att det är viktigt.
* drömmarna, visionerna, målen. Om 2013 var året då jag nöjde mig med allt som en annan Svenne-banan, så ska 2014 bli året då jag reclaimar mina mål och visioner.
* lära mig laga mat. god mat.
* börja dricka whiskey. Det ser mysigt ut tycker jag.
* lära mig mer om politik.
* Spara så in i helvetes med pengar. När vi satt där i stugan bestämde vi att det är köpstopp som gäller. Inte för att vi sprätt massa pengar och givetvis är mat och sånt OK. Men om jag är på väg från jobb får jag ICKE, fast jag gärna vill, smita in på Netto och kolla vad dom har för kul saker i sina magiska lådor (exempel: kul snöglob, fina block, träleksaker, rolig tomtenissar, bordstabletter eller fina burkar). Det roliga är att vi bestämde oss för köpstopp dagen efter vi köpt en Apple-TV och en ny TV till källaren. Men det var ju dagen innan.....
* vara glad inuti.

Nu tar jag 2014 i hand och hoppsastegar mot allt spännande! 
  

 
  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hejhejhallå! Skriv något kul/snällt. Så blir jag glad.