onsdag 15 januari 2014

Middagshjälpen.se

Jag har ju berättat att ett av mina nyårslöfte för 2014 är att bli bättre på att laga mat. Jag vill kunna laga god mat. Kakor och bakverk är jag ganska duktig på, men det är för att jag inte är lika skraj att det ska bli fel. Låt oss ta ett exempel: Säg att jag ska steka kyckling. Då steker jag den till en lite ntorr, köttbit för jag är så rädd att servera råå kyckling. Jag vill våga (inte servera rå mat) men våga lita på att det jag steker/tillagar/gör är okej och gott. Jag tror att knepet är att jag behöver FÖLJA recept. Jag vill mest bara freestyla och gå bananas, men en som jag mår nog bäst av att följa receptet till punkt och pricka. Men faktiskt, ibland står det att något ska vara i ugnen i exempelvis 30 minuter. Efter 30 minuter är inte kyckling klart…varför skriver dom då 30 minuter? Va va va va va? Eller är det klart eller jag får trikiner/kräks av att äta det? Va va va va? För att ta ett kliv mot att bli en bättre kock har jag gått med i middagshjälpen.se. Där får man massa bra tips på mat, kan ställa frågor som man snabbt får svar på och blir inspirerad. Jag slängde ut frågan ”tinade kyckling imorse, vad ska jag tillaga?” och fick fem svar på ca en halvtimme! Hurra vad bra! Behöver du också inspiration och en spark i röva för att våga laga mat tycker jag du ska bli medlem. Och så kan man samla poäng och byta in till saker! Hur bra???? High-five-bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hejhejhallå! Skriv något kul/snällt. Så blir jag glad.