måndag 16 september 2013

Hamlet på Helsingborgs Stadsteater

Helgen har gått i ett jävla jehu! Här kommer i alla fall mina tankar om fredagens genrep av Hamlet på stadsteatern i Helsingborg. Att vara eller inte vara, det är frågan osv osv.

Det kom sig helt oväntat att jag gick på föreställningen med en mycket gammal skolkompis. Vi träffas med ungefär 5 års intervaller, men du vet den typen av männskor som det inte blir konstigt eller krystat med och man pratar som om man setts varje dag? Lite så är det med denna vän. Vi passade på att uppdatera varandra på de senaste åren, så på en timme i Norra hamnen innan föreställningen hann vi gå igenom förlossningar, hus, livet, jobb, vardagen och annat som tagit tid senaste åren. Och v hann dessutom köpa godis och se Lars Wallin inne i en affär. Snacka om effektiv timme!

Första 20 minuterna kan jag ärligt säga att jag inte fattade ett skit. Jag vet inte om det är jag som är dum i huvudet, men jag satt ärligt och tänkte att alla andra här inne måste ju bara låtsas att dom fattar. Och vem var det nu som kom in på scenen? Och vem var det? Och det? Det var en blandning av dåtidens ord, men i ny tappning med rnb-musik. Sen började jag fatta att Hamlet var jävligt arg på sin nya papa, som också var hans farbror. Och det var ju många av dom som blev heeeelt galna. Hamlet var ju lite locoloco, och Ofelia tappar ju också det.

Vi hade bestämt att v skulle gå i pausen om det var för trist, men när det blev paus började det bli lite spännande och man började äntligen hänga med. Efter pausen blev det rätt trist igen, rörigt och långa monloger som jag inte fattade ett skit av. Väldigt imponerad av skådespelarna dock, att komma ihåg dom monologerna är inte illa!

Sammanfattningsvis: Djupt djupare Hamlet. Det är kul att ha sett den och när jag satt där tänkte jag att det är ju väldigt kul att Shakespears texter och drama fortfarande spelas 2013.  Men aningens svårförstådd, men det är kanske jag som inte är tillräckligt teater för att förstå?

I alla fall, de var en kul kväll och kul att träffa en gammal vän och kul och äta godis och kul att vara sassy på teater. På fredag är det dags för nästa kulturevenemang: Cirkus Cirkör!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hejhejhallå! Skriv något kul/snällt. Så blir jag glad.