måndag 17 februari 2014

Liten blir stor...Dagispremiär!

Så var den här.....dagen då Ebba började på dagis. När hon nyss hade fötts kändes tiden så otroligt långsam. Då ville jag bara att hon skulle bli större, 4 månader eller så. För det där otroligt lilla var så litet att jag blev alldeles rädd. Och plötsligt var hon fyra månader, och fem, och sex och sju och.......plötsligt är hon 17 månader och har en egen hylla på dagis som det står Ebba. Z på. Och en egen sittplats i ringen där alla barnen samlas och väljer vilken frukt dom ska äta, och en egen matplats. Idag var första inskolningsdagen. En timme skulle vi vara där, både jag och Danne var med. Mycket information, många frågor. Jag hade mest lite ängsliga frågor av typen "ni kan väl hjärt och lungräddning om hon sätter i halsen?". Ebba verkade älska stället från första stund. Traskade iväg med sin "inskolningsfröken", kastade bollar, hittade en kul bil att leka i och upptäckte hur man kommer före i kön till rutshkanan: FACIT: först står man och väntar liiite, tar det för lång tid klättrar man helt enkelt upp via kanan, som en apa. TADA, så slipper man stå och vänta. Vi varnade fröknarna för att hon har minst sju rävar bakom varje öra. Och tänka sig, det kunde dom ana! Det blir nog toppen. Det blir det alldeles säkert. Dom har världens sötaste lilla servering i barnens höjd där dom själv väljer bland den lagaade maten, pysselrum, "gympa"sal och mycket mer. Stort och fint med stora fönster. Väldigt mysigt. Blev själv sugen på att stanna kvar och äta och sova middag :) Men ickeicke! Pappan och dagis-mallgrodan åkte iväg på äventyr och lämnade mig på jobbet. Sen iväg på TADA: träning! EasyLine, en cirkelträning med maskiner. Efter min semesterveckas-matorgie är det dags att knipa mig själv i örat. Så ett nära-döden-pass var ju suveränt! Efter det något annat väldigt kul, pysselbonanza! Jag och en annan tjej (hon som höll i virkkursen som jag gick) har startat en syjunta. Träff varannan vecka och alla medtager eget pyssleri. Och så fikar vi och drickar kaffe/te. Mycket bra! Jag broderar på ett par av Ebbas byxor. Mycket tjusigt. Och nu är det natt och jag ska sova. Imorgon: nya äventyr. Ps. Missar väl inte min senaste krönika? Finnes här: http://www.klippanshopping.se/index.php?funktion=reportage&ArtikelID=1020

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hejhejhallå! Skriv något kul/snällt. Så blir jag glad.